Хибридни войни

Skoda Superb iV 1.4 TSi (218 Hp) vs. Skoda Octavia iV 1.4 TSI (204 Hp) Plug-in Hybrid DSG

Хибридни войни

През последните няколко години наблюдаваме лек спад в цените на хибридните автомобили. Може би всичко това се дължи и на факта, че се появиха изцяло електрически такива, които стават все по-достъпни и доминиращи на пазара (но не и в България за съжаление). И то ако преди 2-3 години хибрида ви се струваше недостъпен, то сега може да си го позволите на приемлива цена. На пазара „гъмжи“ от хибриди, просто трябва да си изберете. И повярвайте, има защо да предпочетем хибриден автомобил в наши дни.

В самото начало с хибриден автомобил можеше да изминеш не повече от 10-15 км. Батериите бяха с малък капацитет и не чак толкова издръжливи. Сега нещата стоят по малко по-различен начин. С развитието на технологиите нормално е и батериите да се развиват. В наши дни един такъв хибриден автомобил може да измине вече около 50 60 км, а дори и повече, което е напълно достатъчно да покрие дневните нужди на почти всеки шофьор.

Škoda Octavia/Superb plug-in hybrid
Kомпромисно решение за хора, които не искат да правят компромис

Докато по цял свят гърмят електрически фанфари и двигателят с вътрешно горене е на електрическия стол, уж компромисният вариант plug-in hybrid се явява решението за хората, които не искат да правят компромиси и не искат да се причислят към нито един от двата лагера, между „осанна и разпни“ ДВГ.

Брандът Škoda се оказа златната кокошка в концерна VAG и е толкова успешен, че се наложи да бъде му бъде слагана юзда „отгоре“ като максимална стойност, за да не продължава да канибализира продажбите на своите доведени братовчеди от Volkswagen. Škoda обикновено се асоциира с прости, но хитри решения, а сега се възползват от plug-in хибридната технология, разработена на кораба майка – VAG и добавят такaва опция за моделите Octavia и Superb.

Що е то plug-in хибрид?
Хибридите се появиха преди повече от 20 години с Honda Insight, която първа скъса лентата в състезанието за серийно произвеждан хибрид, но не успя да постигне пазарния успех на
хибрида, който остана фаворит
„в умовете на потребителите“ – Toyota Prius. При тези модели първопроходци ел. моторите помагаха на бензиновите агрегати при потегляне, събираха енергия от спиране и имаха ограничен, ако въобще някакъв изцяло електрически ход.
 
Най-доброто от двата свята

Plug-in хибридите могат да бъдат разглеждани като електричка, която има батерия и електромотор и може да се придвижва изцяло чрез тях за определено разстояние. В случая при Škoda Octavia това e 55 км, а при Superb около 60 км. Следващата ключова разлика с традиционните хибриди е възможността за зареждане на тази батерия през контакт/зарядна станция. Батерията на останалите хибриди може да се зарежда само през ДВГ или рекуперация на енергия от спирачките и има много по-малък капацитет. Когато батерията изхаби своя капацитет, plug-in hybrid-ът се превръща в обикновен такъв и електромоторът има само спомагателна функция.

Що е то Octavia/Superb iV?
Това е познатата ни Octavia/Superb, която е загубила част от полезния си обем в багажника и е получила още едно място за зареждане с гориво – в случая електрони. Намира се отпред, отляво пред шофьорската врата, при Superb в предната решетка. Освен по надписа iV, липсата на „мазе“ в багажника на комбито ще разпознаете модела и по инфотейнмънта. В него има опция да се следи потока на енергия. Нещо като интерактивен screen-saver. Човек може да си гледа как различните агрегати поемат задвижването поотделно или заедно и в същото време да не усеща нищо. Преходите се разбират само по графиката на дисплея. 

Електрическото лице на Octavia/Superb iV.
За начало направих няколко десетки километра в София, изцяло придвижвайки се с електрическия двигател и колата се държеше като образцов електрически автомобил – прекрасно ускорение от светофара и луксозно тихо движение при ниски скорости. Basically, имаш електричка с пробег от около 50 километра, която може да караш със скорост до 130 km/h по магистралата, без да се налага да влиза в действие ДВГ. Най-яката част бе самото поведение на автомобила в изцяло електрически режим. Приятно меко и тихо возене за пътниците.

Хибридното лице на Octavia/Superb iV
Когато изцедиш електрическия заряд на батерията, Octavia/Superb iV се превръща в традиционен хибрид. Отново ще осигури по-нисък разход при движение в града. При движение по магистрала отново ще има участъци, в които се движиш изцяло на електрическа енергия, комбинирано или на ДВГ. Разходът, който ни даде Octavia, беше около 7 l/100 km, а на Superb-а около 5-6 l/100 km. Все пак не забравяме, че и двата автомобила са по тежки с около 200 kg и това прави работата на бензиновият агрегат още по-тежка задача.

Simply clever нещата в Škoda iV
Ето и нещата, с които „шкодилакът оправдава слогана на бранда:

- амбиентното осветление на шофьорската врата става червено,
когато тя се отвори – това, предполагам, е с цел предупреждаване на водачи на МПС и велосипеди. Нещо като по-прост и евтин вариант на системи като safe-exit assist в Hyundai – там шофьорът активира система, която следи дали случайно пасажер от задния ред не отваря вратата си, без да е наясно дали не идва я велосипедист, я друго НЛО.

 - копчета
Стигнахме дотам, че да се радваме на копчета в интериора. Към момента от
Škoda приемат по-зряло чудото на сензорните „бутони“ и в Octavia-та и в Superb-а има достатъчно от класическото, ергономично и безопасно! управление – с физически бутони. Volkswagen Golf 8, ID.3, ID. 4, че дори последният Arteon залагат неимоверно много на touch sensitive бутони, което е глупаво на много нива – от сигурност, до естетика – защото те изглеждат супер на снимка, но след „едно кръгче“ с колата – вече са покрити с мазни петънца, независимо колко ви е суха кожата. Да не говорим, че оперирането с тях по време на движение изисква да се фокусирате върху тях. Само чакам да излезе проучване на NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) за това колко са опасни тези „чудеса“ на техниката. Докато автомобилните производители надживеят този тренд и то ще сме на автономни автомобили.

Simply stupid нещата в Škoda Octavia iV

- лъскава лайсна на вратата отвътре –
неведнъж блясъкът от тази лайсна ме дразнеше и ми създаваше дискомфорт.
Първия път си помислих, че ме изпреварва кола отдясно. Това си е проблем на съвременния дизайн. Той сякаш се мисли изцяло в лабораторни условия и прекалено много гони любовта от пръв поглед. Така се стига до бели волани в
Volkswagen ID.3 и лайсни, който създават неприятни и опасни отблясъци за шофьора.

- бутон за стартиране на мястото на ключа.
Тук може и аз да съм stupid звеното във веригата, но не виждам защо (освен заради cost-effectiveness) бутонът за старт на двигателя трябва да е на мястото на ключа от едно време. Най-ергономичното място е до селектора на скорости.

- талашит за капака на отделението за кабелите
Ето моята интерпретация на тази талаШит ситуация. Към момента автомобилите с ДВГ изнасят на плещите си развойната дейност и загубата в продажбите от електричките. По последни данни класическите автомобилни производители губят от всяка продадена електричка, а по данни от началото на годината печалбата дори на феноменален и богоизбран бранд като
Tesla идва от продажба на кредити за емисии.

При Superb нещата са малко по-различни – друга бира са. Интериорът е много по-сдържан, приляга на по-зрели мъже, докато при Octavia се търси по-млада аудитория. В Superb сглобката е на ниво, но това нормално да е така, все пак говорим и за по-скъп автомобил при това с ниво на оборудване Laurin&Klement. На нас и двата автомобила ни прилегнаха идеално. Особено Superb-ът. Това е S-класата/лимузината на Škoda.

Minor issues ми направиха впечатление – като едно странно живеене на пластмасата в конзолата на волана при движение по павирания цар Борис. Отдавам го на по-високата маса и втърденото окачване. Но такива са времената, в които живеем. Производителите са под огромно напрежение. Електрическо и пазарно.

Производителите са между чука на все по-строгите норми и наковалнята на пазара, който дори при бонуси за ел. автомобили, не се пръска от купувачи за тях.

Процентът на EV расте, но далеч не е доминиращ. И нека в прекрасното ел. бъдеще си спомним за милионите SUV-та, които са направили EV революцията възможна. Та в тази ситуация, cost effective решения се търсят на всяко едно ниво. Изпилването на цената за производство е още по-жестоко. Ето защо имаме и cheesy Swarowski селектор за скорости, който е съсед със дълбоко компромисна пластмаса със странен ефект от лъчи (под дръжката на вратата отвътре - Octavia).

Simply stupid нещата в Škoda Superb iV

Като се замислим, нямаше такива.

Извод: голямата картинка е сглобена добре, но сглобката на моменти разочарова, основно при Octavia

Със Škoda Octavia/Superb iV получаваш адекватен автомобил, който може да бъде супер решение хем да не похарчиш лев за бензин при движение в града и съответно да не хвърлиш ни един грам емисия във въздуха – все едно си имаш електричка, хем да имаш постоянно свободата да отпрашиш нанякъде, без да се интересуваш от местоположение и състояние на зарядните станции – все едно си имаш класически хибрид.

Поведението и на двата автомобила е повече от впечатляващо. Адекватно возене при електрически режим и същото такова в спортен режим. Само Octavia-та е идея с по-твърдо возене. И двата автомобила са подходящи за семейства с 2 деца. Имат достатъчно място в багажника – особено при Superb-a.

 

ТЕХНИЧЕСКИ Х-КИ:

Superb:
https://www.auto-data.net/en/skoda-superb-iii-combi-facelift-2019-iv-1…

Octavia:
https://www.auto-data.net/en/skoda-octavia-iv-combi-iv-1.4-tsi-204hp-pl…