Икономичност в лицето на Skoda Octavia

Skoda Octavia 2.0 TDI 150 к.с.

Икономичност в лицето на Skoda Octavia

През 1959 година в чехословашкия автомобилен завод AZNP стартира производството на малък семеен автомобил наречен Octavia. Нарекли го Octavia, т.к. това бил осмият модел произведен от чехите. Производството му спира през 1971 г и се възражда през 1996 г. От тогава насам, това е моделът, който носи най-голяма печалба за Skoda. Оctavia става най-купуваният модел на Skoda с над 7 млн. продадени бройки до ден днешен.

 

Новата Skoda Octavia отвсякъде следва философията на марката – Simply Clever. Не винаги опростеното и семплото е лошо, в случая дори е за предпочитане и донякъде това го прави уникално – Умно нали!?. Ако трябва да избирам автомобил от цялата WAG група, бих избрал Skoda. Тя е много по-достъпна за крайния потребител и предлага супер качество на добра цена.

Няма как да не започна от най-важното за мен в един автомобил, а именно интериора. Всичко е много добре подредено и изчистено от към дизайн, а качеството е на високо ниво. Нямаше елемент или сглобка, която да ме дразни или скърца. Всичко е сдържано и се придържа към философията на марката - Simply Clever.

Удобни широки седалки с повишена ергономия имат специален сертификат от германското дружество, което има за цел да облекчи напрежението в гръбнака. Също така шофьорската седалка предлага функция за масаж, а на задния ред седалки има специални странични подглавници. Мултимедия с ненатрапчив 10-инчов дисплей, чрез който може да боравите с всички функции и екстри на автомобила. Head-up дисплея, който се прожектира директно на предното стъкло, ви улеснява докато шофирате и ви позволява да следите скоростта и навигирането из менюто без да се налага да отклонявате поглед и внимание от самото шофиране.

Octavia споделя доста технологии с новия Golf - включително и новата концепция за управление, при която таблото е изчистено от бутони, а функциите могат да се задействат и от волана. Сензорният централен дисплей позволява въвеждането на команди с едно докосване, а минималистичните линии и амбиентното осветление придават завършен вид на елегантната атмосфера в купето.

Новата Octavia Combi ще се погрижи за голямото ви 4-членно семейство, защото интериорът е достатъчно просторен, а багажникът с обем от 640 л. ще събере багажа на цялото ви семейство без компромис. Дори децата ви да са малки, този модел е един прекрасен избор.

Много се говори, че двигателите с вътрешно горене са към своя край. Аз лично не вярвам в това. Да, този ден ще дойде рано или късно, но според мен няма да е в близките 10-20 г. със сигурност! Има още много хляб в тях, а и с напредването на новите технологии разходът се свежда до тотален минимум, а и на самият агрегат като цяло. Вредните емисии също са към своя минимум и покриват всички изисквания на Европейския съюз. За пример ви давам нашия тестов модел. И сега да ви попитам, според вас, какъв разход ни даде за целия тест драйв? Като включим задръствания, градско каране и извънградско? Колко, не ви чувам!? Осредненият разход е 4,0 л/100 км.! И това за автомобил с 2.0-литров турбо дизелов двигател и 150 к.с. под капака. Автомобил, който и грам не бе жален по време на теста, именно с тази цел, да видим какъв разход ще ни даде. Климатикът бе на макс. и извънградско каране с малко над 140-150 км/ч. Е, как ви звучи всичко това? Добре е, нали?

 

Имате ли спомен едно време точно този тип двигатели с какъв разход бяха? Около 9-10 л/100 км., в най-добрите случаи около 7-8 л/100 км. Сега направете една груба сметка и съпоставете с един електрически автомобил от среден клас. Пак повтарям, среден клас, каквато е и нашата Skoda. Направете сметка като, като си плащате тока обаче. А знаете ли, че там, където е безплатен тока има по 3-4 коли, които чакат? Тук обаче ще ви зарадвам, като ви кажа, че станциите в България ще стават все повече и повече при това напълно безплатни? Яко, нали? Е да де, ама на първо време! Защото това, което не знаете, е че тока ще стане навсякъде платен, при това на двойни и тройни цени от сегашните!?  А сега какво ще кажете?!

Електрическите автомобили са една много добра алтернатива, но нищо повече! Знаете как се добива лития и какво коства това на природата? Така че за екология да не си говорим. Но не затова съм тук има материали в интернет и може много да прочете за това. Спирам до тук по темата и продължавам напред със самият автомобил.

С тази Skoda при по-нормално каране в ЕКО режим можем съвсем спокойно да изминем м/у 800-900 км без абсолютно никакъв проблем, да не кажем и 1000 км. Дори с по-високите цени на горивата, отново ви излиза на сметка, а резервоарът е само 45 л.!

Но всеки сам си преценява. Всеки може сам за себе си да направи избор и да реши с какъв двигател да е неговата нова Skoda. Тук от чешката марка са се погрижили и имат голям избор от двигатели. 3 бензинови, от 1.0-литра до 2.0-литра, като мощността им варира от 110 к.с. до 245 к.с. при RS версиите и един дизелов от 2.0 литра, като при него мощността също варира, от 116 к.с. до 200 к.с. Нашият модел бе с 2.0-литров турбо дизел и 150 к.с, като според мен това е златната среда. Здрав, икономичен, тих и много пъргав двигател.

Предлагат и един на метан с обем от 1.5-литра и няколко хибридни, не е като да нямате избор, нали? А и също така новата Octavia се предлага и с 4х4 задвижване.

Това, което ми направи впечатление е, че автомобилът вози много меко, като в лодка. Аз съм свикнал на по-твърда возия и тази на моменти ми идваше в повече. Не е мойто със сигурност, като возене и усещане, но пък на жената и детето много им хареса. В автомобилът е много тихо и както казах, сглобките не се чуват, а качеството на самите материали е на високо ниво.

По време на тестовото шофиране новата Skoda Octavia показа добра динамика на пътя. Въпреки мекото окачване в завоите е стабилна. На педала на газта се усеща ясно реакцията на силовия агрегат. А благодарение на DSG кутията, колата прилича повече на спортна, отколкото на обикновен семеен комби модел.

Като се замисля, Skoda Octavia е един чудесен избор за семейния българин. Най-доброто предложение от страна на качество и динамика. И най-готината част, Skoda Octavia е в пъти по-евтина за поддръжка, отколкото е всеки един друг автомобил от WAG групата. Вие кажете сега, не е ли добър избор новата Octavia? А електричките, остават някъде за по-напред във времето. До моментът, в който поне не станат по-достъпни за средната класа в България.