Peugeot отново са в режим cool комби

Peugeot 508 SW GT Line 1.6 180 к.с.

Peugeot отново са в режим cool комби

Peugeot 508 SW. Официалният автомобил на мъжа, който иска да покаже, че вече е семеен, но иска и да остане на радара на gold-digger-ките. Peugeot 508 SW. Официалният автомобил на хората, които казват, че искат да живеят в някое родопско село, но си поръчват пържени филийки през тейкъуей. Peugeot 508 SW. Официалният автомобил на хората, които дежурно се оплакват от служебния си автомобил, но скришно плакнат очета по него.

Шегата настрана. 508 SW е ключов модел. Той ще бъде тест не само за Peugeot като бранд,
но и на комбито като сегмент. Любимец на Европа преди 20-ина години, estate/avant/wagon вариантът се маргинализира след приливната вълна от SUV-тa.

Симпатията, която имам към поведението и наследството на компанията Peugeot, е по точки аргументирана в друго автоизлияние тук: http://versusauto.bg/edin-frenski-avtomobil-po-nemski.
Да се знае, че тук тръгвам с handicap. Както и да се знае, че тийнейджърски опипвания на автомобила и описания колко гуми и врати има нямат място в моя творчески напън. Интернет е пълен с авторекламисти, облекли тениски на автожурналисти, които дъвчат едни и същи наративи, придават важност на какво ли не, само и само за да оправдаят съществуването на медията си. Баси, сякаш нарочно стигнах до един парадокс на автожурналистиката. Занимаващите се с нея професионално трябва да генерират съдържание с определена честота, защото рекламодателите го налагат. От друга страна не работят върху теми, които са релевантни за масовия човечец – коли втора ръка или пък, ако става въпрос за нови автомобили, особености на българския национален риболов (на шарани) или казано по друг начин – как се различават условията за гаранция, обслужване и въобще целия огромен свят, който съществува след покупката на автомобил. И, разбира се, моментът, че ако кихнеш встрани от партийната линия, ще ти дърпат ушето и ще ти спрат колите. Ще трябва да ходиш по Spark за електрички и по рентакар за нови микролитражки. А, и още един парадокс.

Всички описваме one night stand с конкретна кола,
а в същото време я представяме като на пазара за булки в Димитровград – поне за 5 години.

Авторекламистите, облекли вълната на автожурналисти, обясняват неща, които се виждат с просто около и проста ръка. Неща, които са достъпни до 2-3 клика в интернет. Да, покупката на нов автомобил не е рационална, но не е и импулсивна. И повечето хора правят рисърч за нещо, за което ще дадат няколко десетки хиляди лева. Автомобил се купува за няколко дена.
В същото време се живее с него поне няколко години. И е достъпна информацията от изследвания на consumer reports, примерно, изследвания за customer satisfaction по другите страни. Най-вероятно представителствата тук имат подобна политика като тези отвъд Океана, която води до подобни резултати. Дали всички автомобили, които се продават в България, са толкова добри, че по ревютата се намират само minor issues? И така да е, дали е еднакво усилието и времето да си запишеш час за смяна на масло и филтри, ако караш нова Skoda Superb или ново Peugeot 508? Кои фирми предлагат заместващ автомобил дори ако си с нещо от най-ниския сегмент? Какви са разликите в условията на гаранциите между конкурентните предложения?

И когато от Ауто Италия изгърмят с гаранция от 9 години или 300 000 балкански мили, мога ли спокойно да предам сърцето си на първия пункт за трафик на човешки органи и да го заместя с ключа от последната Lancia, която ще се произведе ever? Или става въпрос за някаква схема със ситен шрифт и правни дефиниции, които извиват ръцете на купувача като стар айкидо/нинджуцу майстор?

Ето таквизи информации не засичам в бълваното в България съдържание. Да ме прощава някой автомобилен Робин Худ, ако се е пръкнал съвсем наскоро. Все пак при наличието на Regular Car Reviews, Autoexpert TV, Donut Media, Consumer Reports, Petrolicious, DrivenToWrite, Autodidakt и Greg’s Airplanes and Automobiles не остава време да се дават шансове на български Дон Кихотовци, който искат да боднат някаква „голяма лъжа“ в автожурналистиката. Ние тук сме си фенове на Санчо Панса.

Така де. Практическа полза от ревюта на автомобили няма.
Затова поне да си начеша крастата.

Започвам от там, където завърших последния път с Peugeot 308. “Peugeot гонят premium зоната, но все още не са cool”. Претендентът за титлата в класа на Голф изглеждаше като готина служебна кола. Но не и като готина лична. Е, с новата муцуна и стойка Peugeot вече стои cool. Даже леко нестандартно cool, което в днешно време го прави още повече cool.

Тук имаме Венсан Касел type of coolness.

Колата е оперативна. С агресивен поглед. Незадължително красива, но със сигурност хваща окото. С интерес ще наблюдавам изражението на новата визия в цифри. Peugeot 508 SW е глътка свеж въздух. Адекватна алтернатива на картелниците от Швабистан. Качеството на сглобката в 508 е на много високо ниво. На високо ниво е и конзолата отдясно с управлението на предавките, режимите и infotainment-а. Така или иначе съвременните автомобили все повече и повече пашкулират водача от съображения за сигурност. Простора, на който се радвахме във Wartburg 353 или на задната седалка на Lancia Kappa, го няма вече. От това печелят костите и вътрешните ни органи при сблъсък, но губи сексът в кола. Количеството хора, които окупират Бонсови поляни, завойчетата към Дендрариума и всички останали микроместенца за спокоен и в същото време някак приключенски секс, ще спада в следващите години! Помнете ми думата. Известен съм като Ванго 1.

Дълга наследствена линия, дълги бази и комби ДНК
Да се върнем във времето, когато Peugeot 505 Familie правеше трепанации на минувачите с по 3 реда седалки, удължена база и дизайн от Пининфарина, а версията 4х4 Dangel заедно с AMC Eagle бяха абсолютните МПС-та за Зомбипокалипс.

Когато зомбипокалипсът беше далеч от киносалоните,
a Комбипокалипсът беше толкова невероятен, че ставаше за сценарий за игрален филм.

Започнали още от Peugeot 403, франсетата разработват темата комби с приличен успех. Следващите итерации – 504, 505 дори са символ на буржоазен престиж за своето време.
Те се отличават и с по-сериозни конструктивни промени: удължена база, съответно по-дълга задна врата. На последния ред седалките гледат напред (не е като при мерцедучетата – последните двама да са в изолатора и да показват на колата отзад колко добре им е изрязан нокътят на средния пръст).

Както казваха от Хиподил – 8 чифта очи, останалото – багажник.

С 405 и 406 лъвчетата свалиха от стената iconic статуса, но запазиха приличие. И двете комбита бяха красиви и практични едновременно. След това дойде големият сплясък с 407. Ако дизайнерите са ползвали някакъв биомимиетичен подход, то тук става въпрос за плоскодънна риба. Продажбите са си добре. Въпреки външния си вид 407 се продава двойно повече от първото 508. Не открих данни конкретно за продажбите на 406. По негово време Peugeot се въртят около 1 милион на година – всичките им модели: 106, 206 306, 607, 806 и кабриолети. Предполагам, че 406 се е продавало добре поне колкото 407. Разбира се, колкото и добро комби да правиш, ако самият вид е на изчезване, едно готино комби не стига да избомби новата партийна линия в автомобилния свят и да направи революция със сегмента.

Както казват в Туйнтурбопийкс – комбитата не са това, което са.
Пред новото Peugeot 508 стои голямо предизвикателство. И неговите готини деди не могат да му помогнат. Защото ситуацията на комбитата в днешно време е съвсем друга. И ако едно време са гонили практичността по интелигентен начин, то в днешно време комбито първо трябва да изглежда готино. Защото пазарът/хората са нарочили SUV-тата/crossover-ите за cool и практични. В днешно време народът рядко е прав, но докато се усети, че са го лъгали, ще дойдат нови лъжи, за които пак няма да е подготвен. И макар Европа да е последният бастион на комбитата, SUV-тата ерозират и като дървеници дупчат парчето с продажбите на своите по-ефективни и красиви автомобилни братя. В Америка отдавна са сложили кръст на комбито като автомобилен вид. Нещо от сорта на 1,6% от всички продажби на автомобили, като 1,2% от тях са за Subaru Outback.

От гледна точка на Peugeot моделът 508 SW трябва да без позволение да си вземе и от пазарния пай на BMW 3, Audi A4. Той направо трябва мине покрай Mazda 6, Opel Insignia, Ford Mondeo, VW Passat  и тн. и да си тананика „Вдигам левъл“ на Спенсята или на който там беше.
В същото време желанието за по-голям марж се споделя и от друг мейнстрийм играч – Mazda. Ford ще отвори пространство за комби продажби, защото генерално ще спира всичко различно от SUV и pickup. Чудно ми е дали и Мустанга ще го умъртвят. Както беше писал Хорас Маккой: Уморените Мустанги ги убиват, нали?

Забавен манталитет
В Булгаристан се движим от няколко до няколко десетки години след Запада по отношение на зреене на пазара. Като манталитет още повече. Това може да забави установяването на нова перцепция за бранда Peugeot. Но! Нека не забравяме, че след нас идва поколение, което не е проверявало всяка кола „колко вдига“ на път за детската градина. Поколение, което първо е карало виртуална кола, а след това реална и тн, и тн. Най-вече поколение, което има различни консуматорски навици от нашите. Дали и те ще наследят балканската традиция, която звучи като алгебрична поличба: ако имаш 10k гроша за автомобил, не си търсиш нещо за 7k, а си купуваш нещо за 12k, което читаво струва минимум 15k и така стигаш до момента, в който през зимата пестиш от гуми, като се караш в градския и генерално ставаш TOP FAN на бързите кредити.

След толкова много дървена автомобилна философия е редно да обелим дума и за самата кола. Peugeot 508 SW е съвсем цивилизованo творение на Група ПСА (Пежо, Ситроен, DS, Опел и Воксхол мотърс). Управлявах вариант със 180 френски кабайос и 8-степенна кутия с два съединителя. Мощността е абсолютно достатъчно и в същото време не вдъхновява за time attack на Дендрариума. За мен това е ОК. Този вид коли са квинтесенцията на автомобила. Затворено пространство, което те вози комфортно, сигурно и разумно бързо от точка А до точка Б или точка G (който, закъдето се е запътил). Ето защо и толкова бръщолевя за бранд, мранд и тн. фиксации. Защото малко хора си купуват кола по алгебрична формула. Я ще се кълнe в беемве, я ще си я търси по визия, я ще е роб на разума и в същото време ще си вземе Тoyota, ама с D4D. Най-често човек прави своя избор, воден от неразумни подбуди, и после руча жабетата.

Спокойно мога да кажа, че 508 SW носи и нещо за душата, и (засега) е съвсем в норма по отношение на парàта. Багажникът е приличен. Не съм го ползвал за обемни неща, но за едра детска количка (X-lander) и всевъзможните такелажи на семейство с малко чаве беше достатъчен. Мястото на втория ред седалки ме учуди. Защото ми се стори мънечко. След това седнах в C-класа и в новия Jaguar XE. И явно това си е стандартът. В тези коли, при образцово поставена предна седалка за стандартен тюлен с ръст 176 cm, мястото отзад е ограничено.

Колата вози стегнато, обратната връзка от волана е синтетична, а шумоизолацията е добра. Нормалните неща за голяма част от съвременните автомобили. Справи се отлично и с магистрала, и с квартални улички. Макар да нямаше bird view опция както в 308-цата, която карах преди няколко месеца, не съм имал затруднение с паркиране на всевъзможни места, разчитайки само парктроник. Казвам го, защото съм образцово слаб маневрист. Лек кефец носят пиано бутоните над централната конзола. Малко дразнение носи липсата на физически бутон/врътка за температурата на климатика.

Имаше любопитни погледи на минувачи, които бягаха като дявол от тамян, когато попадаха на моята физиономия в автомобила. Но да коментирам стайлинг, интериорен и екстериорен, не е в моята територия, най-малкото защото не съм специалист във формообразуването в индустриалния дизайн, а освен това повечето хора могат да виждат. Досега не съм попадал негативно мнение. Колата (в червено) направи дори впечатление на съпругата, а тя не различава Lancia Kappa от Mercedes W210 от Buick Regal.

В заключение ще споделя, че новата фаца в комбинация с разумното предложение, което по принцип предлага брандът Peugeot, правят 508 SW winner. Освен това бандата на комбитата заслужава попълнение като 508 SW. Автомобилният ландшафт, който е навсякъде около нас, и ни трови очите с някакви огромни усукани картофи (разбирай SUV-та), също го заслужава. Самото 508 SW също си заслужава.