Щур и сладък 500
FIAT 500 Abarth
Щур и сладък 500
С общо тегло от 1130 кг тази кола не е тежка като цяло за размерите си. От всичките емблеми на Abarth се сещам, че FIAT има да защитават репутация си. Това е колата, която страстните фенове на FIAT така дълго очакваха. Те внимателно отбягват местните представителства на марката, за да не вземат да се пречупят и да си купят обикновен 500.
Мъникът е харесван и от двата пола, мъже, жени, дори и хлапета си падат по него. Но Abarth определено се откроява от обикновения 500, особено нашият тестов модел. Боядисан в Rosso - боя, със 17-инчови джанти с цвят на оръжейна стомана и червените спирачни апарати, този Abarth 500 не само е любимец за много хора, но и мечтан любовник за жените. Отворът в задната броня допълва предния въздухозаборник заедно с входните и изходните отвори за двата интеркулера, монтирани точно пред предните колела. В интериора се набива на очи преработеният скоростен лост и дебелото, сплескано отдолу кормило. И тези емблеми на Abarth - не може без тях.
С отварянето на предния капак колата ви посреща с червен пластмасов капак на двигателя, който не е достатъчно дълъг, за да скрие най-значителното подобрение по 1,4-литровия двигател Multiair. Малкото турбо е Garrett, което изстисква 160 “коня” и 230 Нм въртящ момент. Както в доброто старо време и сега сърцето на всеки Abarth е двигателят, а в този модел имате 60% повече мощност от стандартната кола. Макар двигателят да е малко по-различен от италианския SS модел (въпреки идентичната мощност), скоростната кутия е същата - 5-скоростна ръчна, уникална за Abarth. Автоматична за съжаление няма, а и няма да се предлага.
Двигателят пали с гърлено боботене, а грохотът от двата хромирани ауспуха едвам напомня за мекото жужене на нормалната кола. Потегляме с педала до долу, стрелката на турбото ще изхвърчи и Abarth-ът се хвърля напред като набира сили над 4000 об/мин и не се отказва до червената зона. Torque steer (завъртане на волана при подаване на много газ) е въпрос, който вълнува всеки, който кара мощна кола с предно предаване. При този модел такъв проблем почти няма по права линия. Това е благодарение отчасти на активния заключващ диференциал, който е свързан с новата три модулна електронна програма за сигурност. На пистата за драг отчетохме 6,8 сек. от 0-100 км/ч, което е с цели 3 сек. по-бързо от FIAT 500 Sport, и 15,3 сек. за четвърт миля с максимална скорост от 143,5 км/ч. Последното Mini Cooper S, което тествахме (то е главен конкурент на 500, въпреки леко по-големия си размер), беше с около половин секунда по-бързо до 100 км/ч и цяла секунда по-бързо до четвърт миля.
Подобно на всички предишни версии на Abarth, 500 Abarth е настроено да бъде един добре оформен пакет. Инженерите са пипнали предните макферсони и са добавили амортисьори KONI и по-къси пружини, които са по-твърди 40/20 процента отпред/отзад.
Abarth слагат също така собствени носачи, по-здрави и дебели стабилизиращи щанги отпред и отзад и подсилена задна ос. Модификацията на електрическото усилване на кормилната уредба води до 10% по-бърза реакция и подобрява усещането за пътя в сравнение с 500 Sport. Предните спирачни дискове са по-големи, а опционалните джанти на нашия модел са обути в лепкави гуми Pirelli PZero Nero 205/40/R17.
С новите настройки сцеплението на колата е впечатляващо и шасито се накланя доста по-малко, макар цялостното поведение да не се усеща така игриво, както преди. 500 Sport се усеща по-контролируем като леко върнеш газта или пипнеш спирачките, докато Abarth предпочиташе да взима завоите с недозавиване по трасето ни с формата на осмица. Макар Abarth да е неоспоримо по-способен автомобил, не можем да кажем, че е толкова весел по завоите.
Разочаровани сме също така и от позицията за шофиране - както при нормалното 500, седалките са прекалено високи и не поддържат достатъчно отстрани, когато карате по-настъпателно, а кормилото е прекалено далече спрямо позицията на педалите. Мислехме си, че концепцията на италианците, че хората имат дълги ръце и къси крака, е умряла още през 80-те. Необходима е една телескопична кормилна колона, за да се коригира проблемът.
Все още предстои да се определи цената на 500 Abarth, но ни казаха да очакваме малко над 20 000 долара, когато излезе по шоурумите в средата на тази година.
Като цялостно предложение Abarth-ът е добро предложение за тези, които искат бърз хечбек, който изпъква сред Cooper-ите и GTI-ките. За непреклонните фенове на Fiat и Abarth, това е единственият избор.