Ако пуснем ДНК тест на Alfa Romeo Tonale - кой ще се окаже бащата?

Ако пуснем ДНК тест на Alfa Romeo Tonale - кой ще се окаже бащата?

Каква е традицията във versus auto? Да не правим ревю, в което разказваме подробно за сантиметрите пространство за главата, разхода на гориво до милилитър и полезността на багажника. 
Да не преразказваме рекламната брошурка или заръките на маркетинг мениджъра, получени я на някое постно представяне, я на някое по-засукано – със самолетче, с посещение на хубаво местенце, където качествата на виното са обратно пропорционални на качествата на автомобила (примерно) и тн.
Звучи ни бедно, а от маркетинг гледна точка – неубедително.

За щастие има предостатъчно съдържание за Alfa Romeo Tonale, за което са се мъчкали истински хора (а не Chat GPT), и то на български. Ние няма да ви отворим очите за багажното пространство, ако още веднъж цитираме обема.

Да, може да вметнем интересни детайли за автомобила, но нашият наратив е друг. 
Ние търсим автомобилa отвъд конкретния екземпляр и душим за извънавтомобилни фактори, които оформят колата пред нас. Или поне това си въобразяваме, че правим. 
А сега е време за приказка.

Имало едно време Серджо Маркионе (RIP), който бил наследен от чичо Карлос Таварес
Когато Карлос Таварес разпери криле над брандовете, които куцукаха в групата на Фиат, обединена с Крайслер – Алфа, Ланча, Мазерати дори, всички дърти ланчисти се умилихме. Казахме си, ей: „Нещо красиво може да се случи“. 

И двата бранда, най-вече Ланча, бяха вече почти изцяло в ръцете на потребителите. 
Те решаваха какво ще значат те оттук нататък. При Ланча нещата са по-сбъркани. Луксозен GT tourer бранд от 50-те и 60-те, който в същото време има най-много конструктотски рали титли. Нормално е на фона на това много хора се чудят: Ама откъде накъде лукс при Ланча, нали Делта Интеграле???  

Алфа е по-фокусиран бранд, който не се е лутал през годините и не е ходил на места, които са далеч от основното послание: Cuore Sportivo. Крушата не пада по-далеч от сърцето. Затова и неговото възкресяване иглеждаше по-линейно и логично. Просто отново трябва да се отиде при performance-a, да бъде италианския прочит на БМВ (това е за хората, които не знаят, че Alfa Romeo Guliа създава понятието спортен седан). 

Тази идея, завещана от Маркионе, бе осъществена и се доказа като неработеща. Една-едничка Ланча, продаваща се на един-единствен пазар, имаше повече продажби от Стелвио и Джулия взети заедно. Тъжна картинка – ясно е, че алфите са нишови продукти, но пък тази ланча е на базата на стара Панда и не беше освежавана от 10 години, примерно. 

Новата Алфа е бета кък (ако питате старите алфи)
След като car enthusiast подходът, V6 biturbo двигателятe, уникалната платформа и тн. не свършиха работа, от Алфа пробват друго – нормална платформа от Jeep Compass. Двигатели и въобще задвижване от FCA, стайлинг от домашните стилисти на Centro Stile Alfa и хвърляне в джаза на най-продаващия сегмент в Европа – компактни кросоувъри. 

Далеч от сърцето на Алфа
Насочваме се към най-желания сегмент от пазара. Защото към момента Алфа не е магнит, който да го поставиш в малък двуврат роудстър и да си представиш как хората тотално си променят начина на живот, манталитета и тн. и тръгват като зомбита след Алфа с мек покрив. 
Резултатите не закъсняват. Тонале съвсем логично е над 50% от продажбите на Алфа. Това не е особено трудно в абсолютни стойности. От друга стра 50% от продажбите на Тонале са в Италия. Това е за Q1 Миналата година.

Друго нещо, което не трябва да се пропуска е, че Тонале е позициониран срещу Q3, X1, GLA – т.нар. премиум брандове. И макар аргументите на тези брандове да стават все по-въздухарски (тяхната обезценка е висока, качеството на продукта не е премиум и тн.) влизането в клуба на премиум автомобилите е все по-трудно. Най-вече защото потребителите са все по-„закостенели“. 
Ако не е оригинална Баленсиага за 1,6 к (а не копие за 600 лв), си беден. А да си беден е срамно.
Така гласи новото мото на Търговско-банковата гимназия в София. Тежко на хората с малки деца в днешно време. Или ще правим петиция да има помощи за ученици без баленсиаги, или ще се надяваме брандът да пусне абонаментна услуга.

Tough sell. Tough audience. Tough decisions. 
На всичкото отгоре алфа трябва да си се бори със стари демони – като слаба надеждност. Подходът е иновативен – с NFT. Те бяха популярни  дигитални сертификати, които верифицират автентичността на нещо си: картина, меме, пост – в случая сервизна история. Всяко Тонале си има такова и след 5 години може да видиш, че то не е посещавало сервиз повече пъти от който и да е друг компактен кросоувър. Средно аритметично.
Нещото е полезно. Спор няма. Но тук проличава разликата между hype и продукт, който беше разработван с години, за да бъде върнат от Таварес за още няколко месеца за доразработване. NFT вече не е секси, не е модерно. То е нещо като нов анахронизъм. А Тонале, независимо от пазарното му представяне, ще е поне 20-25 години сред хората и най-вече тук, в България. Имайки предвид традициите в вноса на втора ръка от Италия.

И какво от това ако автомобилът е читав?
Алфата е практичен автомобил с интересен стайлинг. Секси фарове, стопове и детайли в интериора. Просто е рядка муцуна. Това засега работи за неговата привлекателнсот. Не е някакво чудо на дизайна с този тежък надвес отпред, заради платформата, която е на предно предаване и тн. Пропорциите му не са за вечността. Не се среща често и може да хване окото на непредубедения наблюдател (има ли още такива, или всички сме се разпределили по tribe-ове?).
Във варианта мек хибрид, не е нещо особено за каране. Има бърз волан, има място достатъчно за четиричленно семейство, има място за големи седалки за бебета отзад. Това е най-учудващото нещо. Багажникът е ОК. По практични критерии, Тонале е съвсем в час. 
Нота бене!
Клаксон/airbag елементът трака по паветата на Цар Борис III. Освен това елемент от А-колонката правеше „пър-пър“ отново при по-настилка.

И тук идва проблемът с идентичността
Същото нещо го предлагат и други автомобили, Премиум и непремиум. Ако Алфа има нещо уникално да каже – да го каже. Ако не – да замълчи завинаги. Към момента тя не казва нищо уникално. Не е „забавна за шофиране“. Не те ангажира, повече шуми и се мъчи по завоите между Мало и Голямо бучино. 
Иначе в града е комфортна, стегната, добре изолирана. Не е евтина и съответно има право да влезе в TOP of mind-а на ботокс момичетата на града. За целта не трябва да върви с NFT, a в комбо с филъри, вампирски терапии и лазерна епилация. Италианците имат постижения в естетичната дентална медицина – може да е комбо с фасети. 
Италия отдавна не е performance. В най-добрия случай е Fashion/dolce vita/евтини полети type of thing. 

Автомобилите имат ли DNA?
Ако е така – то Тонале е с DNA на Dodge и трябва да се нарича Доджале. Нещото, което може да се докаже, че съществува, е brand equity – това е да купиш производствените мощности, но да не купиш правата върху името. Такава е историята с VW, BMW и Rolls-Royce. VW пропуска да купи правата върху името, BMW го прави и затова произвежда и печели здраво от Cullinan в момента. 

Какво означава Alfa Romeo? 
Няма да влизаме в дълбочина историята или в герба, в който на една от картинките змей яде дете. Примерно. От Тонале можем да извлечем, че това е нещо с готини детайли (пропорциите са му доджови), което е практично. 
Джулия не е особено практичен автомобил. Стелвио – под условие.