Dacia и всички останали

Dacia и всички останали

Алтернативни заглавия:
1. Dacia Duster – ултимативното “просто средство за придвижване от точка А до точка Б”
2. Да, Дачия

Съдържание на материала:
1. Дървена философия, опити за смешки
2. Яко хейт, обоснован и необоснован
3. Хубавото
4. Една идея за финал

1.
Знаете ли, че Dacia Duster се крие зад онзи легендарен анонимен автомобил в задачите за движение по математика: “Автомобил се движи със 120 km/h за 10 минути и още 50 минути със скорост 90 km/h…” Той е и автомобилът от израза: Автомобилът е “просто средство за придвижване от точка А до точка Б.” Наблягам на “просто средство”. 

Dacia е за хора, които досега са нямали автомобил, или са имали Dacia, или скачат директно от Лада Самара, Нива, руски Fiat Седмѝца. Тя е за хората, които тотално не се интересуват от автомобили, не се хващат на маркетингови клишета и искат най-близкото нещо до “просто средство за придвижване”.

Dacia Duster е съвременният Ford Model T.
В днешния упадъчен свят, прогнил от либерастия и джендъристика, този автомобил идва с климатроник, асистент за мъртва точка, Start/Stop система, съвместимост с Apple Carplay и Android Auto - без кабел!, отопляеми предни седалки, 4 USB изхода, Cruise контрол, мултимедийна система, която може да “мести” центъра на разпространението на звука и така да си надуете музиката само на вас, докато карате и да изолирате белия шум от любимото ви семейство.

Duster-ът има дори 4 камери, с помощта на които + вашия мозък, можете да си направите Bird View сами. How cool is that?

2.
Интериорът... по-добре да го нямаше. Аз лично бих се изкефил на industrial подход: да виждам изолираните снопове кабели, да виждам въздуховодите, нека да са естетизирани и опаковани в амбалажна хартия и найлон, но не и този макет. Така или иначе, като се позагледаш в интериора, виждаш като с рентгенови очи какво има в колите отвъд тези тонове пластмаса, с които се прикриват чарколяците. Да, всички знаем – Dacia ползва старите лостчета на Renault. Тук имам чувството, че са ползвали елементи от интериора на ладите на перестройката.

Сякаш това е мокъп на интериор. Просто макет. После ще го направят истински, хубав.

Бутоните са просто поставени, след това ще ги “нагласят”. Отвътре Dacia Duster прилича на гербаджийски ремонт. Независимо дали бул. Монтевидео в Овча купел 1, магистрала Тракия или Графа - всичко е „афиф“. Все едно стоков базар Илиянци са направили концептуален автомобил заедно с някакъв виетнамски гараж за велпапе автомобили реплики на суперколи.

На фона на това имаме мегамазните въртящи се превключватели на климатроника. Целият бюджет за интериор е отишъл там. Свършили са частите на Renault по складовете, щото те толкова стари части не държат, щот и колите им не държат. Booom. Не бе, майтап. Просто са направени за рециклиране. Кръгова икономика.
И като няма стари превключватели, започваш да береш от интериора на блъскащите се колички по лунапарковете или пък тези колички, дето се клатят за левче.

3.
Е какво ѝ е хубавото на тая кола?
Управлявах версия TCe 100 ECO-G 4x2 BVM6 100 к.с. HYBRID – бензин/газ.
3 цилиндъра. Работен обем на двигателя - 1 l. Ниво на оборудване - Extreme. 

Очаквах да е по-шумна и по-тромава на магистрала, но не. Шумът в кабината нараства линейно със скоростта, но не уморява, ако се движите със скорост до 110 - 120 km/h. Скорости над тази карат автомобила да харчи “яко” и увеличават шума в кабината осезаемо. Колата имаше проблем с изчисляването на “автономността” си (пробега). За 4 реални километра магистрала пробегът се смъкваше с 10 km. От друга страна тестовият автомобил беше на около 5 000 km и показваше среден разход на газ 5,3 l.
Което е фамозно само по себе си.

Автомобилът вози относително меко, не се клати много. Да, накланя се повече в завои от стандартния възстегнат съвременен автомобил, но никъде не съм усетил дискомфорт от факта. Извънградски ондулации поема добре, напречни къси препятствия - не толкова. Но това без умни амортисьори не знам кой го може от завода на цена 35 000 лв. Поведението на автомобила се дължи на по-старата платформа, на която е базиран – B0, която е в обръщение в компактните и субкомпактните модели и въобще брандовете на Renault от 2002-ра. Duster ползва удължена версия на тази платформа. Така човек получава возията на коли отпреди 20 години, но в автомобил, който обаче си е нов и има “глезотийки”.

Dacia Duster разполага с ECO режим, който върши работа
Той сякаш стиска за гушата тези три кенчета кока-кола (които образуват полезния обем на двигателя) и казва: Ей, няма да ми харчите повече газчицата. И наистина, моментният разход при едни и същи условия падаше веднага с литри. Oh, my Gosh. Разбира се, този режим е удачен при “круизване”, защото педалът на газта става нечувствителен за изпреварвания трябват kick-down-и.

Lebensraum
Кабината като пространство е тамън за дребни хора (аз съм 176 cm, жената e още по-малка, децата и той). Багажникът събра сгъната кошарка на Chipolino Me & My Мom, шасито на Easywalker-че 3 (only parents will understand), 2 големи раници, 4 торби и голяма ритуална погача. Кората отзад се сгъва частично, но като се откачи от задната врата, се превръща в удобен тезгях, на който може да се спретне изкуствено мляко, ако кърмата отиде в резервата. Има няколко места за чаши, микрожабка, все едно е от автомобил с десен волан.

4.
Философският въпрос – какво да правим с тези 40 000 лв.?
Колкото е по-бедно едно общество, толкова по-не може да си прави сметка на парите.

На вторичния пазар офертите за Mercedes-Benz GL са два пъти повече отколкото за Duster-и. Оттам повсеместната чалгия, оттам скотовския начин на живот и това, че все други са ни виновни. Нещата са навързани.

С Dacia-та получаваш кола, която е точно над минимума за нов автомобил и гаранция 100 000 km/5 години. При 10+ годишен Mercedes GL получаваш гаранция, че за 100 000 километра и 5 години ще заборчееш като за 15, ще научиш промоциите на всички бързи кредити и ще избягваш приятелите си.

В същото време в сегмента на 35 - 40k лв. има и предложения, които са по-близко до Duster-a по оста разумност - неразумност. 5-годишни RAV4, 7-годишни CR-V-та, които предлагат по-добри creature comfort и мощност, и подобни екстри. Тук предложението на Duster започва да губи смисъла си. От чичковците на Consumer Reports знаем, че RAV4 и CR-V са топ надеждни автомобили, които и не губят стойност бързо. И ако ще го играем практични, това е по-доброто решение.

Потенциал за анексиране на по-голям пазарен дял!
Dacia Duster си се продава прекрасно в България. Най-вероятно по-голямата заслуга от пазарния дял са фирмени коли. Но от Dacia имат възможност да увеличат пазарния дял още повече! Може да продават руската версия на Duster в България, може да слагат емблемите директно тук и да го маркетират като носталгичен тунинг. В комплект с ушанка и ваучер за битака за носталгия до църквата Света София. За да са в крак с времето, могат да слагат и знак Z на вратите фабрично. 

Електоратът в България за подобен род продукти е голям и ще представлява истински throwback маркетинг, ще се осребри путинофилията.

Все пак доста българи се събуждат със силиконова отливка на глутеуса на Путин и я “облажават” по цял ден - в смисъла на Св. Климент Охридски, в рамките на “Похвалата за нашия блажен отец и български учител Кирил Философ”.