Неочаквано сравнение между Arteon и ID.3

Александър Новков

VW Arteon vs ID.3

Неочаквано сравнение между Arteon и ID.3

В рамките на един уикенд управлявах най-отдалечените точки от портфолиото на Volkswagen: старата любов на европейците в лицето (и задницата) на Arteon Shooting Brake и новата надежда – ID.3.

ID.3 идва след години разработка, тотално нова платформа, която си е born electric, както казват от BMW.
В ID гамата са заложени и ще се залагат милиарди за развойна дейност. ID.3 e нов играч на тепърва наелектризиращ (се) пазар от компактни електрички. Натоварен с много очаквания и показателен накъде ще се движи вторият по големина производител на автомобили в света. ID.3 е изграден по новия начин,
по който се правят коли. Днес те са много повече устройства, играчки със забавни функции. Новите коли анимират, светят, пускат мелодийки, пускат шеги и какво ли още не, само и само човек да не ги помисли за обикновено МПС.

Arteon е красиво до аристократичност и вталено до ръба на функционалността комби, което носи в себе си много от настоящото поколение на Passat, което пък от своя страна е до голяма степен предходното поколение на Passat. Снабден е с двулитров дизелов двигател, който се пречиства от Дизелгейт с още един, допълнителен, катализатор. Дълги години комбито беше голямата любов на европейците. И към момента в Европа се пазаруват относително много комбита (В САЩ те са под 2% от всички коли), но новата голяма любов са SUV-тата и crossover-ите, а комбитата са най-вече за фирмени клиенти и търговски представители. Едва 10% от продажбите на Passat са за частни клиенти.
Според
Automotive News Europe следващото поколение на Passat ще е само комби, а най-вероятно ще се засили crossover моментът с нова alltrack версия. Причините: сегментът на седаните, „четиривратите“ и двувратите купета и комбитата се стеснява на един от големите пазари за седани – САЩ. Има прекалено много играчи, а Camry, Accord, та дори Hyundai Sonata и Kia К5 са тегава конкуренция.

Както казах, срещаме два свята.
Наелектризиращото ново начало, което носи и щърбавини в себе си, и ошлайфаното до съвършенство комби от старата школа, в чийто вени тече старата любов на Европа – дизелът.

Нека направим умствения експеримент и открием общото между двата автомобила.

Пространство отзад – и Arteon, и ID.3 предлагат простор за пътниците отзад.
На електричката ѝ е лесно, макар по-къса от
Golf 8, да предостави равен под, и впечатляващ простор за размерите си. Arteon успява да е просторен и красив с леки оптични илюзии в задния си профил.

Алергичност към физически бутони.
Всички дъвчат темата и тя вече стана безвкусна като дъвка Идеал. Но нека и аз да кажа очевидното. Сензорните бутони са новата мода в автомобилостроенето. Защото колите трябва да впечатляват от пръв поглед, от първи пост, от първо стори. А дали са ергономични, интуитивни и безопасни за ползване при шофиране – това остава на втори план.

Маркетингът го налага. Маркетингът рисува дизайна, той диктува и много други решения.

Сензорните бутони печелят и защото са по-евтини за производство. В Arteon има остатъци от физически врътки, които приветствам, но на ключово място като волана (Arteon и ID.3 споделят един и същи волан) залагат на бутони, които реагират и на плъзгане с пръста, и на натискане. При натискане потъва цялата сензорна плочка и това, според мен леко обърква или е просто въпрос на време докато свикнете с нея.

И при двата автомобила сензорните бутони от централната конзола издават звук, който идва някъде зад волана. Нещо като акустичен feedback за бедни. И в двата модела могат да се забележат усилия за спестяване на разходи по отношение на материалите в интериора. Изключително сериозно перо в разработката на един автомобил.

Arteon е с едни гърди напред със солидната си сглобка, но хоризонталните лайсни и всички пластмаси на „юг от екватора“ (разбирай под волана), трудно могат да оправдаят цената от около 90 000 лева на тестовия автомoбил. Ценовата политика по отношение на екстрите означава, че този Arteon може да надскочи и 100 000 лв. И това е преди да се появят Артеон R и хибридната версия. В този ценови сегмент е достъпен Lexus ES, който и в базовата си версия не прави никакъв компромис с интериора и предоставя сериозен пакет от екстри. Само казвам. Да не задълбаваме в начина, по който различните производители осребряват „екстрите“.

А сега да отидем към по-лесното. Какво е различното между двата автомобила?

Платформата.
Shooting brake споделя платформата МQB, която се ползва от почти всички нови Volkswagen, Skoda, Seat и Audi продукти.

ID.3 ползва MEB платформата, специално създадена за електрически автомобили. Тя се ползва за всички нови електрически модели: Q4 e-tron, Skoda Enyaq. Очакваме скоро ID.4, ID. Vizzion – ел. аналог на Passat и тн.

ID.3 е първата итерация от моделна линия, която тепърва ще се разгръща и развива.
Нещо повече,
ID.3 е лакмус тест как ще се изкарват пари от електрички. Към момента те са скъпи за производство, предполагат по-малко пари от следпродажбено обслужване и представляват потенциален ангажимент с рециклирането на батериите си (ако се поема от производителите). Търсенето им зависи силно от поощрения, които в Германия стигат до 9000 евро. В България финансови стимули при покупка на електрически автомобил няма. Ние сме май единствените в Европейския съюз. Извън него сигурно си правим компания с Албания.

Автомобилните производители ще трябва да намесят в микса с приходите неща от сорта на продажба на данни, нови предложения за мобилност и тн., за да бъдат електричките печеливши, когато те станат основният източник на средства. Някои, като Volkswagen и General Motors планират структурни промени като вертикализиране на производствената верига по отношение на батериите (да си ги правят вътрешно). Навсякъде са в ход структурни промени – пример за това са Mercedes, Renault, Stellantis, а и самият Херман Дийс (CEO на VAG) поиска подкрепа от борда на директорите за сериозна трансформация на VW Group, която да подготви мегакорпорацията за новите времена.

Хабитат
ID.3 е идеален за градски условия със своя радиус на завиване, който е като на Polo – 10,2 m.
Има висока позиция на седене и не харчи в задръстванията. Освен ако не сте надули климатика и музиката. Има фънки амбиентно осветление, което е перфектно за нощни разходки в града. Извън града пробегът е силно зависим от стил на шофиране, температура на въздуха и тн. Ако карате на големи засилки, последвани от етапи на рекуперация, сигурно ще достигнете заводските данни.

Освен това ID.3 е пълен с екстри, които да впечатлят всички възможни полове, от които сте заинтересовани. Подобно на колата от Knight Rider има светеща лента в основата на предното стъкло, която предава съобщения с интензитет и цвят. При напускане на автомобила ID.3 изпраща с аудио сигнал. Неща като гласови команди и амбиентно осветление няма да споменавам – те са вече широко разпространени в автомобилния свят.

Нещото, което най-много впечатлява ID.3, е, че лесен е за употреба. Свикваш бързо с него.  
Дразнят неща в интериора, които да наложени от факта, че парите са отишли за разработка на платформа и софтуер. Всяка следваща итерация ще бъде по-добра и този род проблеми ще бъдат преодолени.

За Arteon естественият хабитат е магистралата. С двоен стъклопакет колата тушира тонове шум, за съжаление звукът от дизеловия двигател оставаше отчетлив в кабината. Предполагам в бензинова версия ситуацията няма да е същата. Тук една съвсем обикновена система за активно шумозаглушаване, която да нулира шумът от дизеловия агрегат, щеше да предостави друго ниво на комфорт.

Arteon впечатлява с това, че успява да е секси и практичен.

Какво предстои пред производителя на красивия лебед и грозното пате?
Фердинанд Дийс има планове за оптимизация, промяна на работата на гиганта
VAG. Най-вероятно няма да е просто строга диета, съкращения и оптимизации. Моделът, по който автомобилният производител изкарва около 1000 евро чиста печалба от един автомобил и след още от поддръжката му и резервните части, трябва да се преформулира. Passat притежава brand equity, което не е за изпускане, затова най-вероятно ще бъде инвестирано в нещо като crossover.

Карлос Таварес, вождът на Стелантис – най-новият играч на автомобилния небосклон, събрал в себе си всичкото брандове на PSA И FCA групите (Jeep, Chrysler, Ram – Peugeot, Opel, Citröen и др.), предрече, че не всички ще видят края на войната с еконормите и тоталната електрификация, а и новата, споделена мобилност, която е вечно зад ъгъла и все не пристига. Разбирай, автономно движещи се автомобили, евентуално летящи, евентуално скачащи се един с друг, евентуално превръщащи се холове на колела. Идеите са много.

Volkswagen е огромна компания, която дава хляб на много хора и подизпълнители, зависима е от работнически организации, държава и тн. Това затруднява големите скокове, резките трансформации.
В същото време те се налагат заради новите ралности и позицията, в която ще са автомобилните производители след 10-15 години. Когато портфолиото им е изцяло електрическо, когато предоставят допълнителни услуги, по-малко модели автомобили, направили са съкращения в работната си сила и тн.

Електрификацията на портфолиото от модели не е панацея, ако ще се гони мил жест към майката природа. Разговорът за екосъобразността на новите електрички ще се задълбочи и в публичното пространство ще „наболѝ“ тезата, че електричките също замърсяват стабилно, просто го правят по нов, различен начин.

Оставяме тежките решения на хората с многомилионни надници и продължаваме да люпим семки отстрани.