

S-класа, ама такава, дето те hype-ва
Mercedes- Benz EQS
S-класа, ама такава, дето те hype-ва
Класическо ревю, което обхожда екстериора, интериора, технологията и моторизациите на EQS не работи, защото информацията дори в сбит вид ще се чете около час и нещо, написана дори и от майстор на късия автомобилен разказ. Технологиите са много, техният приоритет зависи от индивидуални предпочитания и сценарии на ползване на автомобила. Отделно пък са geeky детайлите, които са за нас, хората, които няма да притежаваме подобно превозно средство.
Освен ако не си поемем дъх, не харчим пари в следващите 20 години и веднага започнем работа в автокъща до с.Труд, пловдивско.
Сега се замислям, че това прави EQS някакъв преходен етап в автомобилостроенето.
Да, всички банери и брошури, сторита и тиктоци говорят, че това е нова ера, някакво ново начало. Но от гледната точка на малко кожено картофче, каквото представлява най-често обикновеният българин, тази кола не може да се обеме в пълнота с няколко думи, слоганче и тн. Просто защото се разкрачва между два, че дори и повече светове и е бленд от много неща, всяко от които може да е център на преживяването ѝ.
Затова тук няма да си играем на изчерпателност. Това е повече пътепис за кола. Пътепис за впечатленията на човек, водени от поточето на съзнанието в гора от технология, материали, аромати, спокойствие и ускорение.
Мисъл първа
ЕQS е тихо признание, че Tesla показва как се правят нещата на традиционните производители.
В случая не става въпрос за software first подход, иновации на поточната линия, или оптимизации в окабеляването на автомобила. Става въпрос за маркетинг и този unique selling point, който ще остане в главата ти след хиляди ревюта, видеа, личен контакт и тн. Да, EQS е най-аеродинамичният сериен автомобил, произвеждан някога, да картографира дупките по пътищата, да задните му гуми завиват, да залепва те в тотална тишина и тн., да организира аудиото в автомобила персонално и може да получава персонално команди от задна лява седалка, примерно.
Но в главата ти остава Н.В. Hyperscreen. Екраните са три, обща е рамката и тя поскърцва. Този екран като разделителна способност вече е коментиран от един от полубоговете в Youtube – MKBHD и той не беше особено ласкав. Идеята е друга – това е цял един автомобил, който се фокусира около един feature. Това е marketing first подход. Защото след 3 години EQS-ите ще залеят нашите автокъщи и този екран ще е още по-outdated. Ще има електрички с по-голям пробег, по-бързи и тн. И този мерцедес, въпреки всичките му иновации и достойнства, ще бъде съден, като всяко one trick pony, по hyperscreen-a.
Но стига с приказки от сорта „гроздето е кисело“.
Автомобилът отделя от външния свят, вълшебно тих, движи се мазно. Детайлите по този автомобил са неизброимо много. Ръководството за употреба сигурно е дълго, колкото онзи код от няколко хиляди страници, който отвежда Аполо-11 на Луната. Не вярваш, че хора са стъпвали на Луната?
Питай Съветския съюз. Той вярва.
Отвътре всичко е скулптурирано толкова красиво, че няма нужда от човек, който да загрозява картинката. Всичко е перфектно. Добре, че бялата кожа на волана беше започнала да се захабява, че да усетиш някакво човешко присъствие.
Мисъл втора
Колата е създадена за релакс
Вариациите на масажи са предостатъчно, гласовият асистент даже знае смешки. Не знам какви са трендовете в интериорите на домовете на богатите, но вечер EQS потапя в нещо като клубна атмосфера, на бар с възможност за леки танци. Ambient осветлението може да се барника до безкрай, аз го предпочитам по-притихнало. Силното светлинно замърсяване ме дразни.
С течение на времето interface-ът трябва да се оформи по твой образ и подобие и да изкарва най-често ползваните от теб неща най-отгоре на екрана, без да се налага да навлизаш в дълбоките води на менютата. Zero layer подход. Тоест – най-важното за теб е винаги сервирано отгоре. Но аз имах едва няколко активни часа с колата. Време, през което двама души се опитаха да си сдвоят телефоните. Web designer-ът успя от втория опит, UX дизайнерът успя от първия.
Мисъл трета
Как да разчета EQS?
Възможен прочит на EQS е по множества. Примерно множествата пасажери.
Всеки един пасажер си има собствено екранче, с което да се забавлява, да си пуска масаж, да си говори с интелигентния асистент и да си настройва индивидуално температурата. Да, това е автомобил, в който се побират 4 климатични зони.
Всички пасажери, които нямат опит с електрички, получават когнитивен дисонанс от ускорението. То със сигурност не е като в тесла, но е повече от прилично и варира от 6,2 до 3,8 от 0 до 100 к/ч и се случва в неловка тишина и звук от хора, които задържат дъха си.
Нормалните потребители на автомобили очакват ръмжане поне на ве осмак, а получават само невидима ръка, която притиска гърдите като Ковид.
Чистотата на въздуха е за всички. Автомобилът има HEPA филтър. За Мерцедес пречистването на въздуха не е новост. Дори и стари модели имат отделен филтър за купето с активен въглен, но в постпандемичния свят все повече брандове се обръщат към качеството на въздуха в кабината. EQS добавя и ароматерапия, която може да се комбинира с подмпладяващ масаж.
Остава само EQS да може да се пълни с вода, да добавят реверс на обдухването за джакузи ефект и ще имаме мобилен спа център. Без преувеличение.
Някои пасажери се оплакаха от седалките отзад. Високите хора ги намират за неудобни. Случвало се и такова нещо в Мерцедес. Хора над 1.85 може да им е къса задната седалка.
Мисъл четвърта
Naaah.
Дори и при такъв нестандартен преглед се вижда, че автомобилът е пълен с технология на различни нива. Това обърква дори самите хора от официалния дистрибутор, които е трябвало да превеждат комуникационните материали. Колата е толкова извънземна, че на официалния сайт се срещат ето такива послания:
Целеви дизайн: зората на една нова, спираща дъха, чувствена ера.
Оставете липсващата затваряща запетая. Липсва фокус и закопчаване на идеята на този автомобил. И ако по комфорт и тишина и пробег с него ще се борят Lucid Air, електрическата версия на новата седмѝца, то никой друг не може да каже – ние разляхме дисплея надлъж и нашир. Да, можеш да си поръчаш колата и без hyperscreen. Старите фенове веднага ще го асоциират с онези w220-ки, които нямаха дисплейче преди фейслифта, а само капаче, което водеше към прадядото на мултимедията. Сега, ако поръчаш EQS без Hyperscreen, получаваш просто... дисплей от S-класа.
Мисъл пета
EQS versus S-класа
Гордън Вагенер препроектира Mercedes като lifestyle бранд и може би така го спаси пазарно. Зададе му нов тон за песен, в която Мерцедес свири на струната на иновацията, hype-a и coolness-а и не пее толкова за engineering marvels. Новата традиционна S-класа е в кротка еволюция. EQS е по-фънки, повече играчка
От доверен източник разбрах, че хората не cross shop-ват EQS с S-класа. Те го добавят в гаража, като нещо по-модно, като бижу, като екстравагантност, като conversation starter на домашни партита по чехли, многовековно вино и добре организирана непринуденост и освободеност от плебейски порядки.
В този смисъл подходът на Mercedes е по-печеливш в сравнение с BMW. Там ел. версията и ДВГ версията са 99,99% еднакви и няма как да пъхнеш цял бранд в този милимунд разлика.
Мисъл шеста
Влизам на плаца на Силвър Стар, генерален дистрибутор на Mercedes-Benz за България. Паркирам, излизам и затварям врата на седмото небе.