Американският мускул в най-чистата му семейна форма

Американският мускул в най-чистата му семейна форма

Когато говорим за истински американски мускулест автомобил, името Dodge Charger веднага изплува в съзнанието ми. А версията SRT8 от 2012/2014 година е един от най-успешните и внушителните представители на това поколение. Тя комбинира сурова мощ, агресивен дизайн и изненадваща доза комфорт, която трудно се очаква от подобен звяр.

Автомобилът става търсен и придобива доза известност след като на няколко пъти е показан във филма Бързи и яростни. Любими сцени са ми тази в петата част, където Торето, О'Конър, Хан и Роман правят светофарна гонка с 4 полицейски Dodge Charger от това поколение, страхотно заснета гонка, а другата яка сцена е в 6-тата част на поредицата, където преследват и свалят самолета на Оуен Шоу с участиети на Скалата. За заснемането на сцената са използвали 7 SRT8, като част от тях след заснемането на филма са били обявени за тотал щета.

Дизайн, който не крие намеренията си

Няма как да сбъркате Charger SRT8 с нещо друго – широката предница с масивна черна решетка, ниският профил и мускулестите линии по каросерията ясно подсказват, че това не е просто спортна модификация. Това е автомобил, който се носи по улиците с усещане за доминация. Дори когато стои на място, изглежда така, сякаш е готов да изстреля цялата си мощ напред с едно натискане на педала на газта. Агресивен, мощен, това е истински мъжки мусколест автомобил.

Сърце с осем цилиндъра и безмилостен рев

Под капака на SRT8 лежи 6.4-литров HEMI V8 двигател, който генерира внушителните 470 к.с. и 637 Нм въртящ момент. Но точно при този екземпляр има леки подобрения. Колектори и цялостна генерация са на Corsa Performance, Apex въздушен спортен филтър и разбира се, ремап, с чиято помощ конете са малко над 530. Реакцията при подаване на газ е мигновена без забавяне или лагване, а звукът от изпускателната система е... хмм, трудно описуем – просто трябва да се чуе. Това е автомобил, който не се опитва да бъде тих, не се стреми и да се хареса на всеки – той е създаден за хора, истински мъже, които знаят какво искат и го търсят в най-чистия му механичен вид. Един семеен масъл кар с характер и стил.

Усещане зад волана – сила с мярка

Макар и да звучи плашещо на хартия, Charger SRT8 не е неконтролируема машина. Подобреното спортно окачване, прецизното управление и масивните 4-бутални спирачки и вентилирани апарати от Brembo дават на водача увереност дори при по-агресивно каране. В режим "Sport" автомобилът се оживява, а при нормално шофиране остава учудващо спокоен, тих и дори удобен за дълги пътувания с разход малко над 10 л/км. Това не е типично за подобен клас автомобили, но Dodge са успели да съчетаят двете крайности. Най-забавно е да се управлява автомобила като сте в режим Sport или Track. При последното е добре да бъдете на писта. В Sport режима ви е напълно достатъчен да ви пълни усмивката на лицето до краен предел. Реакцията на педала на газта става по-остра/бърза, превключването на предавките стават на по-високи обороти и са по-агресивни, а воланът се стяга и става по-директен. Все още системите за стабилност работят и не позволяват на автомобила да ви завърти и да направите беля. Окачването се втвърдява и автомобила става по-забавен при карането в завои. Доста се изненадах от поведението на автомобила по завои, нетипично за автомобил със задно предаване и 530+ к.с. под капака. За да го завъртите ще трябва да се постараете малко повече. Но якото тук е, че всяка една система в енго следи всичко на пътя и ви пази на максимум. И все пак, бъдете внимателни.

Интериор – спортна агресия с доза лукс

Вътре Charger SRT8 предлага съчетание от спортни акценти и функционален комфорт. Черни кожени седалки с контрастни бели шевове и алкантара с надпис SRT, спортен волан с плоско дъно и дигитално табло с настройки за производителност – всичко това създава атмосфера, в която водачът е в центъра на събитията. Инфотейнмънт системата Uconnect с голям тъчскрийн е интуитивна и бърза, макар и да не блести с футуристични функции и да е вече остаряла, все пак върши работа е много по-добра и френдли настроена от на някой нови автомобили.

Как се поддържа такъв автомобил в България? (от личен опит)

Честно казано – лесно!
Много хора си мислят, че американските автомобили са недостъпни, частите за тях се намират трудно, струват скъпо и харчат безумно много гориво. Истината е съвсем различна – живеем в 21-ви век и части има в изобилие!
Като човек, който е сменил няколко американски коли за последните няколко години, смея да твърдя, че части се намират лесно. Повечето са налични директно в България, а това, което го няма, може да се поръча от Полша, Австрия или Германия и пристига за около седмица. И то не говорим за дреболии, а за едрогабаритни детайли. Освен това има и достатъчно сервизи и майстори, които разбират от американски машини, защото са страшно лесни и прости за ремонти и голяма част от тях дори може да си ги правите сами.
6,4 литровият HEMI двигател е изключително здрав. При правилна и редовна поддръжка, с навременна смяна на масло и консумативи, спокойно може да изминете над 500 000 км без сериозни ремонти. В това поколение 5-степенната автоматична скоростна кутия е на Mercedes (5G-Tronic) – също много по-здрава и евтина за обслужване в сравнение с кутията на фейслифта, която е ZF. Разбира се, ZF е страхотна трансмисия – по-икономична е, но поддръжката ѝ е по-скъпа и по-сложна.
А като заговорихме за разход: моят Charger SRT8 от 2012 година харчи градско между 16 и 19 литра на 100 км, а извънградско съм постигал разход от 9 л/100 км! Якото е, че при спокойно каране двигателят изключва четири от цилиндрите си чрез системата MDS и разходът пада още повече. Някои препоръчват да се деактивира тази система, но моят съвет е прост: ако колата върви добре, обслужва се редовно, нямате ядове с нея и не изкарва странни звуци – не я пипайте! Правилната поддръжка с качествено масло е достатъчна, за да ви служи безотказно стотици хиляди километри дори с MDS системата.

Заключение – необуздан характер с градски обноски

Dodge Charger SRT8 2012 е автомобил за хора, които търсят нещо повече от просто транспорт и семеен автомобил. SRT8 е преживяване – шумно, агресивно и зареждащо с адреналин. Не е за всеки и не се старае да бъде универсален. Но точно в това се крие чарът му – в способността да остане верен на себе си, въпреки тенденциите към електрификация и технологични излишества. Истински американски мускул, създаден за хора с характер. Не се плашете от него, а му се отдайте!