Aнтибългарският автомобил

Toyota Camry Hybrid

Aнтибългарският автомобил

Най-новото поколение на най-продавания седан на всички времена събира в себе си всички качества, от които българинът бяга като дявол от тамян: надеждност, практичност, добра остатъчна стойност, нисък разход/висока природосъобразност и перфектно съотношение цена-качество. 

В началото на годината излезе изследване за любимите автомобили втора ръка на българите. Там са пореден път доказахме, че сме най-бедната държава в ЕС, защото караме най-скъпарските коли. Колкото по-богата е държавата, толкова по-малки и не-премиум са най-продаваните коли. Изключение е Норвегия, където най-продавани са електрички. Е, при нас в топ 10 са и Е-класа, и BMW 5, A6 и тя се навърта след най-купуваните коли „втора“ ръка.

Еретична мисъл #1:
Избушеният DPF е природосъобразен!
Преди да разкажа за Toyota Camry, не мога да не споделя една еретична мисъл. Балканците сме големи бранд сноби и караме само премиум марки. По този начин ние, парадоксално, сме отново пред „западняците“. С купуването на милиони премиум автомобили на 10-15, 20 години, ние правим едно дълбокозелено решение. 
Представете си колко материали, човекочасове, кафета, безсънни нощи на включени лампи и тн. са вложени в тези автомобили. Ние извличаме максимума от направената инвестиция, като я адаптираме с газови уредби, чипове, aftermarket таблети и спестяваме на природата производството на нови коли. В крайна сметка бедността води и до иновации и домашната зимнина също е природосъобразна и то на много нива.

Eретична мисъл #2: 
Camry е колата мечта на българина
Само слушайте. Пространството отзад е като в Škoda Superb, Camry има същите конски сили като мокрия сън на всички тийн батки – BMW E60 530d (преди чипосване) – 218 к.с. и head-up дисплей като в изтребител, защото в България не се кара, а се лети. Не става „на газ“, но харчи по-малко от дизел. Ще запазим още няколко пикантни подробности за по-нататък в ревюто. Като например, че аудиосистемата е прекрасна и предава мазно-мазно всякакви кларинети, толкова добре, че ти идва да лепнеш една двайсетолевка на високоговорителя.

Новото при класиката
С настоящото поколение Camry вече е глобален модел. Еднакъв навсякъде. Част от огромна оптимизационна вълна, която помете като цунами всякакви локални модели през последните няколко години. Особено пък в класа на седаните, където дори популярни играчи като Passat и Mazda 6 ще претърпят кардинални промени в следващото си поколение и може да не са седани въобще. 

Toyota винаги се водела от хладния като стомана за самурайски меч разум, а многото разум в автомобилния свят заглажда всякаква характерност в екстериор, интериор и опит с автомобила. Сега обаче нещата се променят и Toyota запазва своите традиционни добродетели като надеждност и ТОП остатъчна стойност и добавя към тях смел дизайн. Голяма паст, малки агресивни очи за муцуна и съвсем прилична задница. Интериорът е артистичен, но и функционален. Копчетата са много, но ориентацията е бърза. Качеството на сглобката е на доволно равнище. Колата е солидна и всяко натискане на бутон буди доверие. Да, меките материали са запазени за над „морското равнище“ на интериора, но трябва да умножите цената на Camry по три, за да намерите модел, който да е омекотил всичко на равнището на краката. Нещо, което се отличава с някаква хлабавост, е лекият капак на багажника, който се прави впечатление на фона на солидното усещане по отношение на останалите отварящи се части на автомобила. Но това няма особено значение, когато на задната седалка откриеш едно малко съкровище.

Това не го очаквах – изненада в класиката
В подлакътника има вграден touch дисплей (направо си помислих, че се отделя като таблет).
Чрез него контролирате силата на звука, станцията/парчето, но и ъгъла на облегалката на задната седалка. Ето до какво стигат седаните, само и само да се харесат. Но така е в свят, в който автомобилните „sheeple“ не признават нищо друго освен SUV. 
Дори и съвсем обикновен седан, който в Европа най-вероятно ще постигне успехи най-вече като служебен автомобил или UBER/такси – предлага рядка екстра, която, комбинирана с голямото пространство за краката, превръща автомобила в лимузина от висок клас. 
И ако това е съвсем видимо, то друга екстра, която ми направи впечатление, е невидима за очите, но работи в дългосрочен план – йонизатор за въздух към тризоновия климатроник. За по-свежа атмосфера в кабината и лек овлажняващ ефект върху кожата и косата най-вече на водача, защото през „неговия“ въздуховод става магията. 

Camry – от безличен дизайн за иконка на кола до истинска икона
Когато излезе предпоследното поколение на пета серия на BMW (F10) си спомням, че ми заприлича повече на иконка за кола като за пътен знак. Толкова безличен ми е дизайнът. 
Но това не превръща BMW F10 в икона. Истинска икона е Toyota Camry в САЩ. Историческата справка е категорична – от 1997-а до 2020-а Toyota Camry е най-продаваният лек автомобил в Щатите. Сериозна доминация. Единственото изключение е 2001-а, когато отстъпва място на Honda Accord. Много автомобилни икони са плод на ентусиастите, някои от тях почти не са виждали бял свят, камо ли продажби. Когато 23 години си на върха, а най-вероятно и поне още няколко, това означава, че знаеш златната формула, която може да изцеди още няколко милиона продажби и то в турбулентни времена като днешните. 

За любителите на безполезни факти: моделът Camry се е продал в над 19 милиона екземпляра от 1982-ра досега. 

Старите хибриди знаят най-добре
Как се получава – близо 220 коня, пък под 5 литра разход. Икономичността на хибрида започва с двигателя: 2,5 литра, 4 цилиндъра. Той е пожертвал мощност за сметка на ефективност. Работи по цикъл на Аткинсън, в който всмукателният клапан стои отворен по-дълго с цел по-висока степен на разширение в сравнение със степента на сгъстяване. Освен това двигателят има 41% топлинна ефективност, което го прави най-ефективният двигател в света по този показател. След това идва CV (continuous variable) трансмисията. Накрая в уравнението е електромоторът, който подпомага бензиновия двигател и може да придвижва ограничено колата самостоятелно за ограничен периметър и при внимателна работа с педала за газта.

Шум в розовата картина
Негатив, на който искам да обърна внимание, е нивото на шум от гумите при по-висока скорост, както и от CV трансмисията при агресивно ускорение. Преди 2 години имах възможност да карам „богатия роднина“ на Camry – Lexus ES в същата конфигурация – с хибриден двигател. Там шумоизолацията определено беше по-добра. Разбираемо, тези два автомобила са от различни класове и се борят с различна конкуренция. Lexus се бори с BMW, Mercedes и Audi. Toyota мери сили с Volkswagen, Ford, Mazda, Skoda. 

Interesting fact
Като си говорим за звуковата картина на автомобила. Звуковия брандинг, ако щете, не мога да не споделя, че начинът, по-който се чува и чувства генерално Camry, е типично американски. Пример – категоричността и механичността на звука, с който се отключват вратите, когато поставиш селектора на скорости в позиция P, както и самото опериране с него между предавките. Солидно и съвсем искрено механично. Или пък надписите по бутоните. Също в типичен американски стил. 

Голямата картинка
Да препоръчваме автомобил за покупка, би било наивно. Сценариите на каране, режимите на употреба на всеки един купувач са най-разнообразни. Често хората даже нямат представа от какво на практика имат нужда. Репер може да е цената – Camry стартира от 62 000 лв. За тази сума Toyota-та предлага надеждност, ергономия, икономичност и екологичност. Пряк конкурент в България се явява Mondeo Hybrid – не бих го мерил по „здравина“ с Toyota-та. Не бих поставил Superb хибрида като пряк конкурент, защото той е plug-in, а това е друго ниво на функциониране. В сравнение с „обикновените“, нехибридни автомобили от класа с подобна цена, Toyota-та e по-скъпа. Това, което я прави фаворит по мое мнение, е – икономичността откъм гориво и занимавка, както и пълният пакет от safety асистенти, налични още в базовото равнище на оборудване. Дъвкал съм темата и друг път, но според мен сигурността трябва да е вградена във всеки един екземпляр на който и да е модел. Картинката би била пълна, ако имаше изследвания върху следпродажбеното отношение на различните представителства. Такива липсват. Това, което може да се каже, като се тегли чертата, е, че Camry е „повече кола“ за парите си от останалите предложения. В моята глава идеален купувач е мъж на около 50, улегнал. Който вече не бърза за никъде. Направил си е сметката и няма илюзии за живота.

Еретична мисъл #3
Едно Camry пролет не прави, но те ще дойдат на талази
През 2019-а Camry печели наградата „такси на годината“ в Германия. През същата година печели и приза за най-добра фирмена кола. А какво става, когато фирмените коли излязат от гаранция в Германия? Идват „като нови“ частни коли в България!

И тогава, тогава, предвиждам такъв живот, че само си викам данооо.

Само си представете – ще разцъфне бизнесът с рециклиране на батерии, защото тук рециклираме всичко. Даже и живота. Както сега под път и над път се рециклира въздушно окачване и се чипосват дизели, така след време ще се газифицират хибриди и ще се правят екскурзии за японски инженери, които да идват и да цъкат с език и фотоапарати. 
Чобан газаджии ще заголват шкембета и ще вдигат поучително пръст как газта е по-екофрендли и е почти престъпление, че тези хибриди се произвеждат на бензин. Българската газифицираща технология ще излезе и в космоса. Но нека спрем с тези фантазии на Вероника. 
Camry е пример за образцов автомобил, за хора, които искат да направят разумния избор. 

https://www.auto-data.net/en/toyota-camry-viii-xv70-2.5-218hp-hybrid-cvt-34629