GOLFОСЕМ

VW Golf 8 1.5 eTSI mHEV 150hp

GOLFОСЕМ

 

“Щe купуваме първа кола на сина и се чудим какъв Голф да му вземем.”

Това ще е некво iconic ревю
Спомням си как преди хиляди години един от водещите жреци в сектата на Golf в България ме дръпна настрани при вида на една единичка и ми каза: “Познавам хора, които си дават апартамента за този Golf. Които убиват за този Golf.” Изглеждаше dead serious. Това не съм го чувал за никоя друга кола. Какво става с иконата Golf? Не можем да говорим за новото поколение, ако не вземем една въображаема Golf матрьошка и не започнем да я сглабяме, като тръгнем от най-малкото, първо поколениe, че даже и от митичната костенурка, която носи на гърба си цялата Golf вселена. 

И сега малко автомобилна приказка за лека нощ
Имало едно време една костенурка, която целият свят наричал Бръмбар, но българите наричали костенурка. Тя бръмкала напред-назад по целия свят и като се запотявала, се охлаждала с вентилаторче... отзад. ОК, трябваше да пуснем червена точка. Малко са случаите в автомобилната история, в които планираният наследник на една икона, в някои отношения дори я надскача. 
Golf достойно замества Бръмбъра, като в същото време тотално сменя концепцията. Сменя задвижването, сменя местоположението на двигателя и начина на охлаждане. 65 години Костенурката пърпори по улиците на света, ще го прави чак до 2003-a в Мексико (като актуален модел). Брифът за нея е даден от Хитлер, от него идват и парите. Образно казано. Костенурката трябва да е нещо като FORD T на хилядолетния Трети райх. Но го надживява с половин век. Ирония. 

През 1970-а година Giorgetto Giugiaro получава задачата да направи хечбек (по това време в Европа хечовете аха-аха да станат като сегашните compact SUV-ита). Golf не е първият по рода си. Рено и Пежо имат представители на този вид каросерия от няколко години на пазара в компактния клас. Giugiaro вече е нарисувал на салфетка Scirocco и Polo, така че си прави неговото нещо и върху този проект и прибира парите като пич. Толкова солено е взел, че не го канят за следващите Голфове. Те затова и изглеждат така. Хохохох.

Golf Mk 1
През 1974-а от производствената линия излиза първият Golf и след близо 7 милиона бройки излиза последният. Още от сега да сме наясно, Golf се продава чудовищно. Нещо от сорта на 700 000 средно на година. Той е повече от всички останали в хечбек сегмента, взети заедно. Не, че не може да го види човек с просто око. Но понякога личните наблюдения лъжат. По това време има други хечбекове като Пежо 104, Рено 5. Но новият Голф освен с фънки стайлинг, печели симпатиите и с 400 000 GTI-ки, произведени за първото поколение. Колкото е голямо brand value-то на Golf, толкова е голямо според мен brand value-то на GTI/GTD. А като се сетя, че GTI е вътрешен проект, в който няколко души действат на своя глава и не се съобразяват с висшия мениджмънт. Точно както се опитваше да представи Dieselgate пенсионерът с 29 милиона евро пенсия Мартин Винтеркорн. Ама от Bosch се издадоха. Така де. Събрали сме се за друго тук. Аз само казвам, не се заяждам. 

Golf Mk 2
Да минем на второто поколение. То е по-голямо, рисувано от домашен дизайнер. Въвежда Syncrho-то и още в рекламите по онова време се представя като много кораво. Веднъж реклaмата да не лъже! Голфът се развива чудесно, продажбите са чудовищни почти като на единичката. 
Но по това време в автомобилната савана бродят и други икони – като Пежо 205, втората итерация на Рено 5, корса, фиеста, сиеста, Fiat Tipo и какво ли още не. През 80-те всеки производител се опитва да извлече максимум продажби от сегмента и, разбира се, да направи спортна версия на мъника си, вдъхновен от успеха на GTI. 

Golf Mk 3
И всичко си върви добре, но третото поколение на GOLF леко сдава багажа. Толкова, че четворката я правят ултрадобра. Всеки читател сигурно има история с тройка. Хехех. Която не му е изневерила и тн. Генерално антикорозионно покритие и сглобка са звената, в които тройката не може да се мери с предшествениците. Иначе от това поколение излизат VR6 и комби версията. Така че не е съвсем капо. 

Golf Mk 4
Четвъртото поколение на мен ми е много концептуално, признавам си. С него от Volkswagen разтварят крака и се повдигат на пръсти едновременно, за да се пъхне Октавията „под“ Golf-a. Новото тук е R32 (наследник на VR6) и какви ли още не-iconic неща за голфа.

Golf Мк 5, 6, 7…
Айде малко по-бързо, че и на мен ми заомръзва. Петичката се води някакъв flop, който хем е правен с малко пари и нивото на интериора спада спрямо четворката, хем завлича Volkswagen с толкова много, че шестицата е просто дълбок фейслифт на петицата. Сигурно и при тях има интересни неща. На мен примерно ми е интересно, че чак при шестицата Golf за първи път постига максимална оценка на краш тест. Седмата матрьошка става първата кола на годината в Япония, която е от Европа. Ейц ейц.

И след това кратко интро тип Golf инсепшън, е време да влезем в новия Golf. И тъй като вече доста поговорих, ревюто е към своя край, ще синтезирам новия Golf до едно просто уравнение:

Golf 8 = 7 – 5/3 + CAR2X + IQ.

Благодаря за вниманието. Ето такива ревюта винаги съм харесвал. Кратки, стегнати. Ясни.
ОК, ОК. Ще продължим с приказката за голфa. Новото поколение е дълбок фейслифт на седмицата, като на моменти матерали в интериора, амортисьорчетата на задния капак, неравномерно напаснат калник и други дразнещи детайли ме връщат към нещо като петица или тройка, но пък за сметка на това компенсира с технологии. Не толкова с CAR2X (Голфовете от осмото поколение ще си общуват помежду си и ще се предупреждават за черни котки, минали през пътя и други важни работи) и матричните светлини, колкото с Travel асистента + новия адаптивен контрол на скоростта. Използвах уравнението, за да си спестя всякакво писане относно колата като физически параметри и поведение, защото на сляп тест тя трудно ще бъде различена от седмицата (версиите под 150 коня са без независимо задно окачване, сигурно разбирачите ще го усетят с дупето си). Багaжникът е същият, навярно и нивата на шума, пространството вътре за глави, крака и тн. е подобно. Основното нещо, което си заслужава да бъде коментирано, са асистентите, dashboard-ът, айде и меката хибридна моторизация.  

Няма да си кривя душата –
Golf ми направи приятно впечатление с интелигентния си Travel асистент, който на извънградски път подпомага управлението на автомобила до степен партниране. Карате си, в един момент колата намалява леко, след малко разбирате, че има знак за ограничение на скоростта или остър завой. Прибутването в лентата, разпознаването на лентата и закачането за предния автомобил не са новина дори и за този клас, даже и за долния сегмент. Иначе не става да оставиш Golf-ът да се кара сам, защото след 30 секунди запищява и трябва да приложиш специфично усилие на волана. Поне веднъж ми се случи колата да поиска да „поема управлението“, като в същото време поне една от всичките ми ръце беше на волана. Прегледах асистентите на конкуренцията и не откривам такава степен на situational awareness. И Ceed, и Focus, и Civic, и тн. могат да ударят спирачките, ако колата пред вземе, че спре, а ти си се заблеял в суперважен чат. Фокусът се паркира сам, примерно. Не знам това дали го имат всички останали. Но нито един от конкурентите на Golf няма да „играе заедно с теб“ на управление като бордови компютър на кораба Ентърпрайз от стар шпек. Дали това е достатъчно, за да се продава Golf в пъти повече от конкуренцията? Ами сигурно и без тази интелигентност, той щеше да се продава в пъти повече от всеки един от конкурентите. Дали заслужава 50 бимберици? Хората, които имат такъв бюджет за нов хечбек, ще решат. Аз с такъв бюджет си взимам трето поколение Lexus IS с твърд (пълноценен) хибрид на 3-4 годинки и потъвам в залеза, заобиколен от тишина, качествени материали, 100 коня отгоре и радващ се най-вероятно и на по-нисък разход. О, май гош. 

Така или иначе Golf има и още нещо, с което да спечели поколението, гледало 1000 часа порно, преди първия си полов акт, поколението, което спря да бере джанките между блоковете, поколението, което откри нови сексуални агрегатни състояния, поколението, което е имало рани по коленете само от мокет, но не и от паваж. Поколението, което е играло народна топка и кър първо на симулатор. Поколението, известно с това, че е супер тъжно, ама има най-усмихнатите постове в Instagram. 
Лесно е за схващане, да не продължавам. В държавите, които се самонаричат, пък и други ги наричат „развити“, Golf може да си го купят и хора в средата на 20-те години. Осмото поколение иска да направи впечатление най-вече на тях. С огромни екрани, липса на ръчки и врътки, малко физически бутони и супер неудобни сензорни плочки/тъчпадове, с които да избираш как да ти светят фаровете или в кое главно меню да отидеш. Разбирам, че е по-евтино. Разбирам, че са искали да се изхвърлят и да настигнат A-класата. Но при всички положения, тези нови тъчпадове могат да бъдат опасни при шофиране на автомобила. За да увеличиш – намалиш температурата, има touch плъзгач/бутон. Айде за звука има и бутони, и жестове. Може да съм консерва, но за мен това не е зряло. Иначе в Golf-а има и вградена Alexa – асистентът на Amazon. Във версиите с интернет тя може да получава команди от вас. Самият Golf разбира от дума – можете да му кажете, че ви е студено, топло и тн, както и от жестове – можете да приемате обаждания, да минавате на следваща песен и тн., като размахвате ръката. С това никой конкурент на GOLF не може да се похвали. A-класата има voice control, не и gesture control. CLA има gesture control. И така.

Мекият хибрид е поредният коварен ход на световната конспирация против газовите уредби!!!!! 

Разбира се, Golf-ът е и с директно впръскване. Идеята на този мек хибрид е да събира енергия от спирачките, която после да употребява за паразитни агрегати и да подпомогне тръгването от място. Golf изключваше на 2 цилиндъра, докато се плъзгах с него я на магистрала, я на извънградско или тотално изключваше двигателя. Колата не може да се движи на ток. „Твърд“ хибрид се очаква скоро.

С две думи 
Новият Golf обнародва асистенти и джаджи от по-високите класове, дори има и неща, които и големите батковци си нямат. Ето защо излиза пред съучениците си. По отношение на останалото, е като предишният Golf.