V8-мото чудо на света

BMW M850i 534 к.с.

V8-мото чудо на света

Помня момента, когато видях 8-ма серия за първи път. Беше през далечната 1995 година, по време на прехода или по-известно у нас като „Мутренските години“. Тъкмо излизах от магазина за бутилиране на лимонада, да правилно ме чухте. Тогава бяха трудни времена и ако искаш газирана напитка се идеше на специално място, където ти пълниха бутилките, които ти си носиш, с избраната от теб газирана напитка на една много специална машина. Kакто и да е, излизам от магазина и серия 8 беше паркирана точно на тротоара пред мен, влюбих се още от пръв поглед. Kaто 8-мото чудо на света беше тогава за мен. Така се захласнах, че успях да се спъна и счупя една от двете бутилки с лимонада. Съответно после получих наказание за това, но изобщо не съжалявах, защото бях като омагьосан. Бях изпитал онова чувство, че един ден тя ще бъде моя и ще й се насладя на максимум.

Разбира се този ден не дойде и тя никога не стана лично моя, но пък за сметка на това се срещнахме отново на едно автомобилно състезание през 2004 г. на пистата в Божурище. Там се запознах с един човек, който ми предостави своя личен автомобил и успях да го покарам малко. Бях най-щастливия човек на света, но в същото време и много внимателен и нервен. Сърцето ми щеше да изскочи от под широката ми тогава тениска. Беше един страхотен незабравим слънчев ден за мен.

Точно след още 18 години отново се срещнахме, но този път с второ поколение на 8-ма серия.

История

Работата по дизайна на първото поколение E31 8 Series започва още през далечната 1984 г., като финалната фаза на проектиране и разработването на производството започва през 1986 г. Но поради различни спънки автомобилът дебютира на автомобилното изложение във Франкфурт чак през 1989 г. и се произвежда до 1999 г. Серията 8 е проектирана да надхвърли пазара на оригиналната серия E24 серия 6, като се отличава с по-добра производителност и разбира се, повишена цена. Серия 8 е първият шосеен автомобил, който предлага V12 двигател, съчетан с 6-степенна ръчна скоростна кутия и е едно от първите превозни средства, оборудвани с електронна дроселова клапа, WTF? По това време на мода бяха москвичи, лади и шкоди. Серия 8 също е един от първите автомобили на BMW, който използва многораменна задна ос. Това за времето си е върхът на технологиите и BMW бяха първенци за времето си, както и до сега, поне за мен!

Първото поколение на серия 8 беше представена под кодовото обозначение на модела E31 и в началото бе налична само като купе версия с две врати. Наличните двигатели тогава са атмосферните V8 и V12 бензинови двигатели. Абе тупалка ви казвам, много ниска, секси с повдигащи фарове, голяма гъзарийка достъпна само за престъпници, наркотрафиканти и митнически лица през прехода.

BMW E31 е спряно от производство през далечната 1999 г. поради слаби продажби.

Но моделната гама е възобновена отново през 2018 г. Второто поколение на 8-ма серия е G15. Tя стартира като купе G15, кабриолет G14 и моето любимо с четири врати Gran Coupе G16, като наследник на серията F06/F12/F13 6 Series. Серията G15 въвежда редови шестцилиндров двигател, а малко по-късно се появява и високопроизводителното BMW M8. Производството започва в края на 2018 г. в завода за сглобяване на BMW в Динголфинг, Германия.

Какво е новото за 2023 г.?

8-series Gran Coupe получава леко освежаване, което включва преработена предна броня, ревизирана решетка със стандартно осветление, нов дизайн на колелата и актуализирана цветова палитра. Интериорът на седана е подобрен, 12,3-инчов дисплей на информационно-развлекателната система. Моделът Alpina B8 също се завръща през 2023 г. с подобни подобрения, като стандартния автомобил, но в стила на Alpina. Появява се и изцяло освежен дизайнерски модел 8 X Jeff Koons. Предлага се в много ограничен брой и струва впечатляващите $350 995 (WTF?) и се отличава със специално външно боядисване и персонализиран интериор, стилизиран от известния американски художник. Честно да ви кажа, трябва да имам много арт мислене и поглед в/у нещата, за да избера подобна шарания пред тъмен графит с черни елементи примерно. Но хора всякакви, вкусове също!

Двигател, трансмисия и производителност

Трудно е да не се изкефите на здравите 534 „кончета“ под капака на ръмжащия V8 двигател, който се предлага с M850i и плавна 8-степенна автоматична скоростна кутия. 840i разполага с 3,0-литров редови шестцилиндров двигател с турбокомпресор с 335 к.с., който захранва задвижване на задните или всички колела. M850i може да се похвали също с двойно турбо и 4,4-литров двигател и стандартно задвижване на всички колела. Съвсем достатъчен ви е и малкия двигател, вЕрвайте ми! Тези, които търсят по-съществена тяга, няма да бъдат разочаровани обаче от M850i, който е в състояние да ускори от 0 до 100 км/ч само за 3,3 сек. (самолет батко ти казвам!). Повечето електрички/мелектрички знаете ли къде си ги слага? В малкия джоб по ускорение!

Интериор и комфорт

Подобно на 8 серия купе и кабриолет, интериорът на Gran Coupe е богато обзаведен. Всички модели имат 12,3-инчови дисплеи с цифрови измервателни уреди, персонализирано интериорно осветление, голям head-up дисплей, кожена салон и не само! Кабината може да бъде допълнително надградена по ваш вкус с още по-красиви тапицерии, стъклени разпределителни уреди и многофункционални седалки с повишена регулируемост. Позицията за шофиране е удобна, а видимостта напред отлична. Пространството за краката е по-щедро на задната седалка при Gran Coupe, отколкото при неговите събратя с две врати.

Всяко Gran Coupe разполага с Apple CarPlay, аудио система Harman/Kardon, няколко порта за зареждане и услуги, базирани на абонамент, като сателитно радио SiriusXM и Wi-Fi. Купувачите могат също така да изберат туптяща стереоуредба Bowers & Wilkins, стига да са готови да платят сериозната допълнителна такса за това, а повярвайте ми, заслужава си!

Функции за безопасност и помощ на водача

Bimmer предлага някои стандартни технологии за подпомагане на водача, като предупреждение за челен сблъсък, предупреждение за напускане на лентата, но по-модерното оборудване разбира се и струва повече пари. Наличен е и адаптивен круиз контрол с технология stop-and-go, наличен асистент за поддържане на лентата, наличен монитор за мъртвата зона и асистент за напречен трафик отзад.

Заключение

Много по-труден за управление от 240i M. Не е толкова директен и точен и определено си трябват по-прецизни умения, за да го управлявате. Но пък да притежаваш 850i M е нещо специално. Става за хора със семейство и за такива, където обичат само да се перчат. Надявам се последните обаче да не ги гледаме по новините! Уникален автомобил, който си заслужава да притежавате, дори и за миг! А за мен той си остава една голяма мечта, някой ден да бъде завинаги и в моя гараж.