Какви са тенденциите на българския автомобилен пазар?

Какви са тенденциите на българския автомобилен пазар?

2017 ще е една от важните години, в които трябва да се очертаят тенденциите за близкото бъдеще. Ще се пренасочим ли към покупка на повече нови коли, ще се повиши ли интересът към алтернативните по-екологични задвижвания, ще се включи ли и държавата в тази битка за по-чист въздух, по-сигурно пътуване и по-малко технически проблеми? Защото българският автомобилен пазар е изключително странен. Вносът и продажбите за година са много големи и неслучайно страната ни е на едно от първите места в Европа по брой на регистрирани коли, спрямо населението. Проблемът е, че почти 90% от реализираните сделки са за употребявани коли, при това в голямата си част на преклонна възраст. Затова градовете ни преливат от предимно стари превозни средства и в същото време се задъхват от газове и мръсотия. И затова столицата ни се нарежда измежду най-мръсните градове в Европа.

Да погледнем статистиката: към края на 2016 година броят на регистрираните леки коли е равен на числото Пи (3,14) в милиони. 40% от тях са абсолютни старци според европейските стандарти – на над 20 години. Общо две трети са над 15 години, само 14% са на възраст под 10 години, а новите - до 5 години - едва 4.4%. Преобладават дизелите, а над 80% от бензиновите всъщност имат монтирани газови уредби.

Афинитет към зелените технологии и алтернативните задвижвания почти не се забелязва. Това може да се обясни с три различни групи доводи. Първият, и за съжаление може би най-важен, е безхаберието на огромната част от нас, българите и абсолютното нехайство към важните неща, които не се отнасят пряко към днешния ден или състоянието на джоба ни. Вторите са свързани с цената на екологично чистите машини. А третите са, че държавата изобщо не се замисля да подпомогне модерната тенденция – няма данъчни облекчения, няма субсидии за възстановяване на част от стойността на екологичните коли към клиентите, каквато беше практиката в много европейски държави. Единственото облекчение в тази посока у нас е микроскопична и е само за ползвателите на електрически коли, които не плащат за паркиране в централните зони на София и големите градове. Но, въпреки отпора на държавата, през отминалата година са регистрирани 2474 хибриди, а електромобилите са 274. 

Резултатът: България продължава да се утвърждава като автомобилното гробище на Европа и очевидно това не притеснява никого. Ние може би живеем в единствената страна в света, където при покупка на стар автомобил се плащат по-малко данъци и такси, отколкото за нов. Улиците на София и останалите големи градове са все по-претъпкани от стари коли, които заемат всяка педя пространство, включително градинки и тротоари. Не малка част от тези автомобили не помръдват от местата си с месеци, често семейства имат по 2,3 или 4 автомобила. А когато се движат, те замърсяват повече, предизвикват инциденти и катастрофи, гълтат пари за части и сервиз в пъти повече от новите, съвременни модели. Фактите казват, че тази тенденция си продължава с пълна сила и няма изгледи за промяна на посоката за развитие на автопарка в близко бъдеще.

Ние от VS AUTO не спираме да се борим за по-добри резултати. Всичко е в нашите ръце и само от нас зависи бъдещето на децата ни. Нека построим заедно, един по-добър и хубав свят. Това е само началото!